Blog

Szűrők
a nagy rizskalauz

A nagy rizskalauz

Tudta, hogy a rizs az emberiség több mint 60%-ának legfőbb tápláléka, és ezernél is több fajtája létezik? Bizony, nem tévedés, a rizsről beszélünk, amelynek fajtái között a különbségeket mi magyarok alig-alig tudjuk felfedezni, és ha elmegyünk vásárolni, szinte sosem gondoljuk végig, hogy milyen rizses ételt készülünk főzni, és ahhoz melyik rizsféle illene a legjobban. Nagy kár, hiszen már nálunk is elérthető számtalan rizsfajta, és egy kis odafigyeléssel a készítetett rizses fogásaink sokkal finomabbak lesznek. Tartson az Interfooddal, ha Ön is kíváncsi rá, a kedvenc eredeti olasz rizibizijéhez például melyik féle rizs illik a legjobban!

Fehér rizs: ez az általunk leginkább ismert és használt rizsfajta. A barnarizst hántolják, csíráitól megfosztják, majd az így kapott fehér rizsszemeket még tovább tisztítják, amíg minden külső réteg le nem válik a szemekről – ezt nevezik fényezésnek. Mivel a rostanyagot eltávolítják róla, nem nevezhető kifejezetten egészségesnek, cserébe viszont gyorsan megfő. Fogyasztását mértékkel ajánlják a dietetikusok.
Barna rizs: az elmúlt években nagyon felkapott lett az egészségtudatosan étkezők körében a barnarizs. A rizsszemeket hántolják, de az alattuk lévő vékony pelyvát nem koptatják le róluk, így jóval egészségesebbek, hiszen marad rajtuk rostanyag. Főzni éppen ezért tovább kell, kimondottan hosszú főzési időt igényel, de cserébe sokkal kevesebb is elegendő belőle ahhoz, hogy jóllakottnak érezzük magunkat.
Jázmin rizs: a rizsnek ezen fajtája ismerős lehet a szupermarketek polcairól. Nagyon magas a glikémiás indexe, még a glükózénál is magasabb. Hosszú szemű fajta, nem ragadnak össze a szemek főzés közben, ezért pörgős rizs készíthető belőle. Illatos rizsnek is nevezik, Thaiföldön az egyik legnépszerűbb fajta.
Basmati rizs: ez a különleges rizsfajta nagyon kedvelt erőteljes illata és rendkívül alacsony glikémiás indexe miatt. Nagyon finom puha, pergős rizs készíthető belőle, és a legjobb választás, ha diétán vagyunk, vagy csupán szeretnénk odafigyelni a napi szénhidrátbevitelünkre. Kissé drágán beszerezhető, de a fentebb említett előnyök miatt ez érthető is.
Arborio rizs: a legjobb választás, ha rizottót akarunk készíteni, és már hazánkban is kapható. Magas a keményítőtartalma, így miközben megfőnek, a rizsszemeket körbevonja a szaftos és bársonyos rizottó leve. Ára magasabb, mint a többié, de megéri rá beruházni.
Vadrizs: tipikusan az a rizsfajta, amit csak a magukra valamit adó éttermek étlapján találunk meg, otthon nagyritkán készítünk ilyesmit. Meglepő tény, hogy valójában nem is rizsről van szó, hanem egy különleges fűféle terméséről. Önmagában nem ajánlott fogyasztani, mert túl erőteljes íze van, ezért valamilyen másféle rizzsel ajánlott keverni. Hosszú a főzési ideje, majdnem egy óra, erre mindenképpen ügyeljünk a tervezéskor!

Mindez csupán egy kis ízelítő volt a rengeteg rizsféléből, amelyet világszerte termesztenek. Az Interfood megrendelői között rendkívül népszerűek a rizses fogások, próbálja ki Ön is különleges rizsköreteinket kedvenc főételei mellé!

Ez is érdekelheti

evesmozgas

Étkezés és mozgás – hogy is állnak egymással?

Néha olyan érzése lehet az újságot olvasónak, a tévénézőnek, az internetet böngészőnek, hogy erről a témáról már mindent elmondtak, ezt már mindenki kívülről fújja, miért kell erről újra meg újra beszélni? Az egészséges táplálkozásról és a mozgás szerepéről, fontosságáról írni lerágott csont (hogy stílusosak maradjunk…). Ám, ha így van, akkor miért terjed mégis járványszerűen az…