Blog

Szűrők

Trendek, divatok, diéták. Miért ne? És miért NE?

Naponta hallani újabb és újabb tuti biztos diétáról vagy fogyókúráról. Jönnek a tengeren túlról, a svájci hegyekből vagy a szomszédtól. Kiigazodni is nehéz köztük, ismerni valamennyit szinte lehetetlen – már ha érdemes ezekkel egyáltalán próbálkozni. Mert mintha a lényeg sikkadt volna el ebben a veszett nagy fogyókúrázásban: az egészség. Fogyókúrázni (már maga a szó sem a megfelelő hozzáállást sugallja) ugyanis nem, vagy nem elsősorban, a karcsú alak miatt fontos. Kár, hogy a celeb-diktatúra ezt sugallja. Genetikailag sem mindenki alkalmas a címlapok mutatta alak elérésére, és döntéseink, értékeink sem biztos, hogy mind azzal esnek egy irányba, amit ezek a hírességek, magazinok sulykolnak. Egészségre törekedni azonban mindannyiunk feladata. Szebb és gondtalanabb élet, több minőségi idő a szeretetteinkkel, kevesebb pénz a gyógyszerekre, kezelésekre, kevésbé terhelt biztosítási rendszer… Szóval, a jelszó, ha már diéta, az egészség legyen!

Ha pedig ebből az állásból nézzük a trendi fogyókúrákat, elszomorító a kép. A divatos diéták nem hosszú távra szóló életmód-programok. Hatásuk, legyen az bár látványos, rövid ideig él, és soha nem a kiegyensúlyozott táplálkozásról szólnak. Amellett, hogy legtöbbször előnytelenül befolyásolják az anyagcserét és a hormonháztartás működését, annyira kevés ideje ismerjük őket, hogy fogalmunk sincs, egy-egy drasztikus diétában eltöltött életszakasz hogyan hat testünk későbbi állapotára! Fehérjepor-diéta? Semmi tudományos bizonyíték vagy mérés a hatásra. Vércsoport-diéta: néhány halvány megfigyelés, ami kevés ahhoz, hogy hinni lehessen benne. Fit for Life? A gyomorsavtúltengésben szenvedőknek rendkívül káros lehet. Atkins, body building, celebrity-diéta: veszélyes arányba tolja el a szervezet számára oly kényes szénhidrát-fehérje-zsír egyensúlyt… Hogy csak néhányról legyen itt szó. És akkor nem is említettük a rettegett jojó-effektust! Hány diéta figyelmeztet vajon arra, hogy a fogyás-visszahízás oka a nem megfelelő fehérje-háztartásban keresendő? A fenti megállapítások javarészt akkor is megállják a helyüket, ha vannak, természetesen, olyan diéták, amelyek hasznosak és fontosak lehetnek egy-egy krónikus, daganatos betegség kezelésében: Gerson-diéta, Hay-diéta stb. – de ezekről orvosa úgyis kellő felvilágosítást ad…

Az önkényes diagnózis alapján, a véletlenszerűen vagy a sok „hozzáértő” tanácsára alkalmazott kúrák, melyek leggyakrabban szelektív diétákat jelentenek, a sejtszintű alultápláltsághoz vezetnek! A fogyókúrázó sokszor nincs is tudatában, hogy vészes vérszegénységének, depressziójának, immungyengeségének vagy csontritkulásának éppen a csodadiéta az oka… Izomvesztés, pedig nem is akartuk… A drasztikus programok következménye, hogy minden leadott 1,5 kg-ból 0,5 kg az izomtömeg rovására történik.

Elgondolkodtató tények. A helyes, szervezetének megfelelő étkezési rend kialakítása önmegfigyelésen és a szakemberrel való együttműködésen alapul. Másképp nem érdemes. És ha megtalálta a helyes arányokat, rendelje meg tőlünk ebédjét, hogy szívvel, szakértelemmel támogathassuk önt döntésében!

Ez is érdekelheti

Változatos étrend sok zöldséggel

Aki olvasta előző blogcikkünket, vagy követi a jelenlegi trendeket, az tudja jól, hogy ma a változatos, kiegyensúlyozott, mindenféle táplálékot magába foglaló étrend a legdivatosabb.  De hogyan lehetséges ezt a mindennapokban kivitelezni? Előnyben vannak azok, akik szeretik a zöldségeket és a gyümölcsöket, de hogyan szervezzük úgy az étkezéseinket, hogy mindennapra jusson elegendő rostanyag és vitamin szervezetünk…