Blog

Szűrők
evesmozgas

Étkezés és mozgás – hogy is állnak egymással?

Néha olyan érzése lehet az újságot olvasónak, a tévénézőnek, az internetet böngészőnek, hogy erről a témáról már mindent elmondtak, ezt már mindenki kívülről fújja, miért kell erről újra meg újra beszélni? Az egészséges táplálkozásról és a mozgás szerepéről, fontosságáról írni lerágott csont (hogy stílusosak maradjunk…). Ám, ha így van, akkor miért terjed mégis járványszerűen az elhízás a világ civilizált felén, miért küzdenek annyian a diéták, fogyókúrák nehézségeivel, miért van szükség olyan sok, a testmozgást népszerűsítő kampányra…?

…mert a mindennapokban nem használjuk tudatosan, nem építjük be azt a rengeteg információt, amit tudunk. Pedig az életmódváltás, az egészségünkért tett erőfeszítések nem nagy dolgokkal kezdődnek, csak néhány egyszerű, bárki által megvalósítható aprósággal, akár a rendszeres testedzésről, akár a táplálkozásról van szó. A kettőt ugyanis elválaszthatatlanul, együtt kell kezelni ahhoz, hogy sikeresek lehessünk az életmódváltásban, a fogyó- vagy éppen a hízókúrában, az izomépítésben vagy egy betegség utáni speciális diétában.

Bármelyikről legyen is szó, két tételt érdemes legelőször is megjegyezni: 1. A helyes táplálkozás kiegyensúlyozott táplálkozást jelent, amelyben helyet kap a szervezet számára minden létfontosságú anyag, vagyis a fehérjék, a szénhidrátok, a zsírok, a vitaminok és a nyomelemek. 2. Ma már bizonyított, hogy a test karbantartása szempontjából az étkezésnek nagyobb szerepe van, mint a testmozgásnak, még akkor is, ha ez utóbbi is nélkülözhetetlen az egészséges életműködéshez.

Mi a legegyszerűbb, amit egy fogyni vágyó vagy egészséges életre törekvő megtehet? Ha étkezés után sétál! 15-20 perc séta jótékonyan rendezi a vércukorszintet, és áldásos hatással van a fogyókúrázókra, illetve a cukorbetegekre is. Ha ön házhoz vagy a munkahelyére szállíttatja ebédjét, akkor talán erre a rövid mozgásra is futja majd az ebédidejéből. Ha pedig ennél komolyabb tervei vannak, építse be mindennapjaiba az alábbi néhány szokást és információt, meglátja, kezdetnek ezek is elegendőek lesznek, és az eredmények nem maradnak majd el!

1. Nem mindegy, hogy fogyni, hízni, izmosodni vagy szálkásítani szeretne. Egyeztessen orvosával és személyi edzőjével!
2. Az edzések nagyon fontos eleme a megfelelő hidratáltság; már a terhelés előtti 24 órában is elegendő folyadékot kell fogyasztani, az edzés előtti 1-2 órával pedig legalább fél liternyit inni. A mozgás során mindig pótolni kell a folyadékot!
3. Edzés előtt és után enni kell!
4. Terhelés előtt ½ – 2 órával fogyasszon magas szénhidráttartalmú, lassan felszívódó élelmiszereket (barna rizs, hajdina, köles stb.) kevés fehérjével és zsírral!
5. Mozgás után gyorsabban felszívódó szénhidrátokat és magas fehérjetartalmú ételeket vigyen be a szervezetébe! Ha fogyni szeretne, közvetlenül az edzés végén ehet némi gyümölcsöt, natúr joghurtot, és ½ – 2 óra múlva jöhet egy kisebb, normál étkezés (például csirke rizzsel, zöldségekkel vagy tonhal zöldségekkel stb.) is.
6. Egyen többször, kisebb adagokat! Fűszerezzen könnyedén! Ne feledje, hogy a vitaminokat, ásványi anyagokat elsősorban zöldségekből, gyümölcsökből, olajos magvakból nyerheti!

Ez csak néhány tanács, de ahhoz, hogy ön elinduljon az egészségesebb táplálkozás útján, elegendő. Közben pedig tartsa szem előtt, hogy jót, ízeset enni öröm. A helyesen táplálkozás nem zárja ki ezt az örömöt, csak okosan használja fel!

Ez is érdekelheti

roston csirke

Oregánós roston csirkemell pirított édesburgonya hasábokkal

A paleolit étrenddel ismerkedők számára korában már készítettünk egy blogbejegyzést arról, hogy mely ételeket fogyaszthatják bátran, és melyeket kell kerülniük, ha teljes mértékben be szeretnék tartani az előírt szabályokat. Sokak bánatára kiderült, hogy többek között a burgonya is tiltólistás élelmiszer, hiszen nagyon magas a keményítő tartalma. Elsőre talán okoz némi aggodalmat a dolog, hiszen a…